מחקר חדש על מיינדפולנס בחינוך הקלה על שחיקה ושיפור קוגניטיבי אצל עובדי הוראה
עדכון קצר על מחקר הרלוונטי גם למערכת החינוך בישראל
קיימים מספר מחקרים על התועלת שבאימון מדיטטיבי למורים, ובאופן ספציפי יותר, תרגול של מודעות קשובה. המחקר האחרון בתחום (Flook 2013) השווה בין שתי קבוצות של מורים בבתי ספר יסודיים בארה"ב אשר תלמידיהם באים מרקע של הכנסה נמוכה וקבוצות מיעוטים. קבוצה אחת עברה קורס במודעות קשובה על בסיס MBSR והשנייה הייתה ברשימת המתנה. החוקרים סקרו שורה של מדדים. המשתתפים מלאו שאלונים על שחיקה, חמלה עצמית ומצוקה פסיכולוגית, צפו בהם מלמדים בכיתות, והם עברו שורה של מבדקי מחשב קוגניטיביים, ובדיקות של רמת ההורמון קורטיזול הקשור לביטוי של לחץ.
המורים שהשתתפו בקבוצת המחקר דיווחו על תרגול יומי ממוצע של 21 דקות (סטיית תקן 13) ותרגלו בממוצע ב 83% מימי הקורס. ב 12 מתוך 16 המדדים השונים שנבדקו נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצה שעברה השתלמות לקבוצה שהיתה בהמתנה. בין השאר היתה ירידה משמעותית בסימפטומים פסיכולוגיים של לחץ, ומדדי שחיקה בעבודה. לעומת שאר המורים, המורים בהשתלמות השתפרו בביצועים של מבחני מחשב קוגניטיביים שמודדים הפנייה של תשומת לב וניטור טעויות. במדדי הצפייה בכיתה, דווח שיפור באירגון הסביבה הכיתתית אצל משתתפי ההשתלמות.
למרות שזה מחקר קטן יחסית (פיילוט), התוצאות מעניינות ובמיוחד מעניין לראות את המדדים השונים שאינם מסתפקים רק בדיווח עצמי, וכוללים גם תצפית התנהגותית ומבדקים קוגניטיביים. המחקר מצטרף לשורה של מחקרים דומים על מקומות עבודה שונים שהראו שיפור במדדים פסיכולוגיים ומדדי שחיקה אצל מבוגרים בעקבות השתתפות בהשתלמות של מודעות קשובה.
Flook, Lisa et al. Mindfulness for Teachers: A Pilot Study to Assess Effects on Stress, Burnout, and Teaching Efficacy. Mind Brain and Education Vol 7: 3 2013 p.182-195