פונקציות מנהל אצל ילדים שעברו שעורי מודעות קשובה בארה"ב (קצר)
"פונקציות מנהל" (Executive Functions) הוא מושג מתחום המוח והקוגניציה שמציין מודולים שאחראיים על ניטור ושליטה במודולים אחרים במוח. למשל השליטה על מיקוד הקשב היא פונקציית מנהל, כיוון שהיא שולטת על פונקציה מוחית אחרת, במקרה הזה, הקשב. לפונקציות מנהל יש כמה תפקודים אופיניים נוספים: אינהיביציה (דיכוי) של תגובות, שליטה על כיוון הקשב, זכרון עבודה, וניטור שגיאות בפעולה.
מתוך הרשימה הזו בלבד אפשר כבר לחוש עד כמה חשובות הפונקציות האלה לתיפקוד נורמלי או מיטבי של האדם. ללא יכולת לדכא תגובות, האדם פועל באופן אימפולסיבי ותגובתי. ללא יכולת לשלוט על מיקוד הקשב קיימות הפרעות קשב, ללא זיכרון עבודה תקין קשה ללמוד מיומנות חדשה ולפתור בעיות מורכבות, ללא ניטור שגיאות יתרחשו תאונות פליטות פה וטעויות רבות. מן הצד השני, כשהתפקוד של פונקציות המנהל תקין הביטוי ההתנהגותי יכלול שליטה עצמית, וויסות רגשי, תגובה מושכלת, גמישות מחשבתית, יצירתיות – בחירה של חיבורים וזוויות חדשות, ויכולת מיקוד וקשב לאורך זמן. קיימות עדויות שתרגול של מודעות קשובה מפעיל אזורים הקשורים לפונקציות מנהל (ראו איור)
ממחקרים בתחום החינוך והפסיכולוגיה1 (Diamond 2011) אנחנו יודעים שפונקציות מנהל חשובות יותר למוכנות לבית הספר מאשר מנת משכל. הן מנבאות הצלחה בחשבון וקריאה במשך כל שנות בי"ס. הן מנבאות הצלחה בקריירה, נישואים, בריאות נפשית ופיסית במשך החיים. כמו כן, שליטה עצמית נמוכה בגילאים 3-11 מנבאה בריאות לקויה, הכנסה נמוכה ועברינות 30 שנים מאוחר יותר.
במחקר שנערך בארצות הברית2 (Flook 2010) תלמידי כיתות ב-ג קיבלו שעורי מודעות קשובה פעמיים בשבוע, למשך 30 דקות ולאורך שמונה שבועות. תכני השעורים כללו (1) פיתוח של מודעות לעצמי, לחושים לרגשות ולמחשבות תוך שליטה על מוקד הקשב (2) מודעות לאחרים: היכן גופי ביחס אליהם? מחשבות ורגשות של אחרים ו(3) מודעות לסביבה: יחסים וקשרים ביני לבין הסביבה בה אני נמצא. התכנים עברו התאמה גילאית, וכללו משחק ותרגילים קצרים שהלכו והתארכו משבוע לשבוע.
הניסוי בדק כיצד ההורים והמורים תופסים את רמת פונקציות המנהל של התלמידים לפני ואחרי התוכנית, בהשוואה לקבוצות ביקורת שלא עברו את התוכנית. על כל ילד, המורה וההורה התבקש למלא שאלון בן 86 שאלות שבודק רמת אינהיביציה, שליטה בקשב, שליטה ברגשות, יוזמה, זכרון עבודה, ארגון ותכנון, ארגון חומרי, ופיקוח עצמי.3
בעוד שחברי הקבוצה שלא עברה את התוכנית נשארו פחות או יותר ברמה דומה של פונקציות מנהל, אלה שעברו את התוכנית הראו שיפור משמעותי בכמה מדדים. למעשה, מי שהראו שיפור משמעותי היו אותם תלמידים בעלי תפקוד נמוך מהממוצע, בעוד שהתלמידים "החזקים" נשארו חזקים. תוצאה זו מעניינת במיוחד כיוון שהיא מצביעה על הפוטנציאל של תוכניות מהסוג הזה לחזק את מי שהתפקוד שלו נמוך ולצמצם את הפערים בכיתה.
[1] Diamond Adele, and Kathleen Lee., Interventions shown to Aid Executive Function Development in Children 4–12 Years Old Science. 2011 August 19; 333(6045): 959–964.
[2] Flook, Lisa, et al. ‘Effects of mindful awareness practices on Executive functions in elementary school children’. Journal of applied school psychology (2010) 26,1 70-95
[3] Behavioural Rating Inventory of Executive Function (86Q)